Business Model Canvas

Het Business Model Canvas is een strategisch managementmodel voor het ontwikkelen of documenteren van business modellen. Het is een visueel schema waarin waarde propositie, infrastructuur, klanten en financiën aan bod komen. Het Business Model Canvas is ontwikkeld door Alexander Osterwalder en ziet er als volgt uit:Screen Shot 2013-10-13 at 09.48.45

Wat ik zelf aan dit model heel fijn vind, is het overzicht dat je krijgt door alles op een pagina in te vullen. Alle elementen hangen van elkaar af, wat je in een plan van tientallen pagina’s nog wel eens kan vergeten.

Als je de eerste keer een idee voor je bedrijf op gaat schrijven, weet je waarschijnlijk nog niet precies wat het verdienmodel gaat zijn of via welke kanalen je je doelgroep gaat bereiken. Wat je wél weet is wat je wilt gaan doen. Laten we dus beginnen bij de ‘Key Activities’. Wat voor product of dienst ga je leveren? Welke taken neem jij op je? Wat laat je over aan anderen? Houd dit laatste in gedachten. Ik kom er zo op terug bij “Key Partners”.

Oke, dus wat je gaat doen is nu duidelijk. In mijn geval is dat ‘Marketing en Public Relations in de publieke sector’. Wat nu komt is, naar mijn mening, het belangrijkste. Waarin is jouw bedrijf uniek? Wat voor ‘Value Propositions’ heb je? Welke behoefte vervul je of welk probleem van je klanten los je op? In mijn geval is het probleem: “lastige, of niet goed aansluitende communicatie die zorgt dat het publiek niet bereikt wordt”. Mijn waarde-proposities zijn dus ‘toegankelijkheid’, ‘effectiviteit’ en ‘originaliteit’.

Wees niet bang af en toe op een ander vakje over te stappen als je het even niet weet. Het hoeft niet meteen perfect. Het Business Model Canvas is er om jou op weg te helpen. Zelf had ik een vrij goed beeld van mijn doelgroep, dus ik spring verder naar ‘Customer Segments’. Wie worden er geholpen met jouw activiteiten? Bij mij: festivals, evenementen, galerie’s, musea en theaters die hun doelgroep niet (voldoende) bereiken.

De connectie tussen jou en deze doelgroep beschrijf je in ‘Customer Relationships’. Wat kan de klant van jou verwachten? Persoonlijke assistentie, self-service of juist co-creatie? In mijn geval is het belangrijk dat ik veel (persoonlijk) contact kan hebben, om een juist beeld van de organisatie en het te promoten evenement kan geven. De ‘Channels’ die je gebruikt komen hieruit voort. Als je fysieke producten verkoopt kan dit een winkel of webshop zijn, bij mij is het zo simpel als een telefoon, laptop en treinkaartjes.

Laten we even helemaal terugspringen naar linksboven: de ‘Key Partners’. Heb je nog in je hoofd wat je zelf ging doen, en wat juist niet? Misschien heb je iemand nodig die een website voor je ontwerpt, pakjes wegbrengt of je winkel bemant als je er niet bent.. Zo komen we bij de ‘Key Resources’. Loop alle ingevulde vakjes eens na. Wat heb je allemaal nodig? Werkruimte? Voorraden? Software? Een domeinnaam? Rechten op een merknaam? Personeel? Startkapitaal?

In de ‘Cost Structure’ neem je op wat de belangrijkste (lees:hoogste) kosten zijn. Zijn deze flexibel met de hoeveelheid die je verkoopt of altijd hetzelfde? En hoe werkt dit in relatie tot je prijs? Reken je vanuit de kosten, of vanuit de waarde die je met je ‘value propositions’ creëert? Dit hangt sterk samen met de ‘Revenue Streams’. Wat betalen klanten nu (bij concurrenten)? Wat zouden ze willen betalen? Betalen ze voor gebruik of worden ze eigenaar van jouw product? Varieert de prijs per doelgroep? Kom jij uit de kosten met de prijzen die men wilt betalen? Zo nee, wat kun je veranderen om het goedkoper te doen of het product meer waard te laten zijn?

En dan zijn we weer terug bij ‘Value Propositions’. De bestaansreden van jouw bedrijf,  de reden dat mensen jou betalen voor wat je doet en waarom jij houdt van je werk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *