08/08/2016

Communicatie

Screen Shot 2016-08-08 at 14.40.14

“Musea zouden niet moeten concurreren met elkaar, maar met IKEA of het strand.” aldus Jasper Visser, Museum of the Future. Spread the Arts neemt de drempel om iets cultureels te gaan doen weg door dit zo gemakkelijk, leuk en aansprekend mogelijk te communiceren. In dit proces kijken we eerst samen naar wie wil je bereiken, dan waarmee en vervolgens hoe.

 

 

  1. Wie is je doelgroep?

Voor wie is jouw aanbod bedoeld? En komen deze mensen ook of zijn de klanten die je hebt misschien wel heel iemand anders? Door middel van data over aankopen/bezoeken/website-bezoeken kan Spread the Arts de Customer Lifetime Value van klanten berekenen: de waarde die deze in hun leven nog gaan besteden aan jouw merk. Aan de hand hiervan kunnen keuzes gemaakt worden op welke klanten gericht moet worden.

Misschien wil je echter een compleet nieuwe groep klanten bereiken. Met een focusgroep of interviews kan in beeld gebracht worden wie dit zijn en wat voor behoeften zij hebben. Vervolgens is het de vraag of deze groep groot genoeg is en hoeveel geld/tijd ze voor het product over hebben met een enquête.

(Heb je dit allemaal al gedaan? Super! Dan slaan we deze stap gewoon over!)

2. Waar is je doelgroep te vinden?

Hier gaan we ons zoveel mogelijk in de belevingswereld van je potentiële klant verdiepen. Wat lezen ze? Eten en drinken ze? Welke apps staan er op hun telefoons? Waar dromen ze over of liggen ze juist wakker van? Hoe vaak gaan ze naar de sportschool, waar spreken ze met hun vrienden af en wat ontbreekt er nog in hun leven? Kunnen we hiervoor een oplossing bieden of kunnen we misschien aanhaken bij een van de activiteiten die ze al doen?

Hiervan kunnen we een buyer persona maken; een archetype van een klant met doelen, wensen, gedachten en voorkeuren. Ook denken we na over een archetypische interactie met het merk.

3. Zoveel mogelijk en zo goed mogelijk opgemerkt worden

Met de persona(‘s) als uitgangspunt verspreiden we verschillende boodschappen op verschillende media. Posters op de plekken waar onze doelgroep vaak op de tram staat te wachten, gesponsorde facebook berichten in de timeline, een promotie-evenement in het favoriete café en hé zelfs de blogs die ze volgen schrijven erover.

Uiteindelijk komen ze misschien op de website terecht, maken een account aan maar kopen nog niets. Een verpersoonlijkte email kan hetgene zijn wat ze over de drempel trekt..

4. Ja! Ze hebben bezocht of gekocht! 

Doel bereikt, de persoon is binnengehaald. Dit is een prachtige kans om feedback te vragen en eventueel een band op te bouwen. Wat vonden ze ervan? Hebben ze nog tips? Zorg dat ze betrokken blijven, zodat ze de volgende keer weer kopen.