Ethiek vs. gemak

Privacy. O nee, ga ik daar nou ook nog over zeuren? Maar ik heb helemaal niets te verbergen. In de Correspondent (Online krant van voorheen hoofdredacteur NRC Next Rob Wijnberg, waar ik behoorlijk fan van ben, maar dat is een ander verhaal) legt Maurits Martijn je uit waarom. In het kort: om vrijheid te hebben van wat je denkt en wie je bent, heb je een bepaalde geheimhouding nodig. Stel je voor dat constant je gedachten gelezen werden en met een megafoon over de straat geschreeuwd. Dat zou je gedrag en gedachten, dus je ‘ik’ en hoe je met mensen omgaat, veranderen toch?

Los daarvan weet je niet of hetgene wat jij ‘niet te verbergen hebt’, in een andere plek of tijd ook nog steeds geen problemen oplevert. Dat ik hier door middel van een boek over Michelangelo gefascineerd ben geraakt door de kabbalah, een oude joodse leer (waar blijkbaar madonna in gelooft heb ik me laten vertellen) en daar veel over heb opgezocht, is hier geen probleem. Maar wat als ik in het Midden-Oosten kom? Over 20/30 jaar? Je weet gewoon niet wat de situatie dan is, en welke technologie en data ze dan in handen hebben.

Of ik je nu op dit moment overtuigd heb of niet, waarschijnlijk ga je er niet naar handelen. Ik roep bijvoorbeeld heel hard in deze blog dat privacy belangrijk is en post deze vervolgens op Facebook. Waarom doen we dat? Waarom zorgt kennis niet gelijk voor een verandering in gedrag?

Omdat we gewend zijn geraakt aan het gemak dat het ons brengt. Aan allerlei gratis diensten die ‘als enige’ al onze gegevens opslaan en verkopen. En daar merk je als consument eigenlijk niets van. Ja, je krijgt af en toe precies die schoenen waar jij eerder naar googelde als advertentie, maar als dat het ergste is… Het is ook handig!

Vandaag was ik bij de lezing ‘Mobile in business‘ van het appril festival bij Evident full service internet bureau. Hier werden een aantal trends in over ‘mobiel’ besproken. Eerste punt: mobiel is niet alleen een device. Mobiel is mobiliteit van mensen, informatie en data. Je moet dus niet alleen denken aan schermen, maar aan alle data om je heen.

Abstract? Misschien een beetje. Laat me de trends die ik het interessants vond eventjes toelichten; misschien komt het dan wat dichterbij.

-Local:  De iBeacon, een klein ‘steentje’ van Apple kan data lokaal naar dichtstbijzijnde smart devices kan sturen. Dit kan bijvoorbeeld een webshop met aanbieding van een winkel zijn, maar ook het lokale weer van een visstek voor vis-fanaten. Er zijn nog veel meer andere manieren waardoor je lokaal informatie door kan sturen, wat voor zowel zender als ontvanger natuurlijk heel handig kan zijn. Stel je een supermarkt voor waar je direct naar de eieren die je nodig hebt geleid wordt, of naar de interessantste stands op een beurs op basis van jouw voorkeuren.

-Hyperpersonal: Doordat bedrijven steeds meer informatie over jou hebben, kunnen ze je steeds gespecialiseerdere informatie aanbieden. Je interesses worden opgeslagen, waar je bent geweest, misschien zelfs wel je hartslag (het kan allemaal). Je hoeft nooit meer iets te zien waar je geen behoefte aan hebt.

-Social: We nemen geen advies meer aan van bedrijven, maar van echte mensen. Op fora, vergelijkingswebsites of social media bekijken we met elkaar kritisch producten. Sta je in de kledingwinkel en wil je feedback van je vrienden? De tweetmirror bestaat al!

– Internet of things: De sensoren die nu in je smartphone zitten, kunnen eigenlijk in elk willekeurig voorwerp geplaatst worden. Zo kan je koelkast je vertellen als er iets ligt te rotten, je plant vertellen dat deze dorst heeft of je thermostaat na een maand zelf wel bepalen wanneer hij aan of uit gaat.

Allemaal stuk voor stuk hele toffe trends vind ik zelf. Maar ik vind ook dat we als ontwikkelaars de verantwoording hebben om de techniek goed in te zetten. Dat we altijd de keuze bieden om te kiezen of je de informatie wilt ontvangen en helder zijn over hoe deze gebruikt wordt. En als consument: doe ook eens iets compleet randoms wat niet bij je hyper-gepersonaliseerde leven past. Je zult er geen spijt van krijgen, dat beloof ik!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *