Gamification

Voor de meeste mensen die ik ken is het nogal een open deur: games (of afgeleiden hiervan) houden hen dagelijks bezig. Stel nou dat jij niet zo iemand bent, of je benieuwd bent naar hoe games in andere sectoren worden toegepast, lees vooral verder:

Gamification is het gebruiken van game elementen op iets wat geen game is. Hierbij onderscheiden we ‘‘game dynamics’ en “game machnics”.  Game dynamics zijn de redenen waarom de game gespeeld wordt: een beloning, status, zelf-expressie of  competitie. “Game mechanics” zijn de controle mechanismes die dit gevoel bewerkstelligen, zoals punten, levels, challenges, leaderboards of cadeau’s. Volgens White Paper is gamification het meest belangrijk voor het opbouwen van merken en het motiveren van mensen, het efficiënt maken van processen, transparantie en creativiteit stimuleren en een boodschap overbrengen.

Laat het de grote bedenker, Gabe Zichermann, het je zelf uitleggen:

Voor het toepassen van gamification voor het opbouwen van een merk en het ‘engagen’ van de klant is Linkedin een goed voorbeeld. Linkedin gebruikt game mechanics als ‘skills endorsen’, hoeveelheid connecties en statistieken die laten zien hoeveel je profiel bekeken is. Competitie en zelf-expressie worden gestimuleerd en geven de reden om vaker iets op het platform te doen. Volgens White Paper: “The more users interact with a site, the more valuable and loyal they become and the less incentive they have to click away to another source.”

De meeste bedrijven die gamification zeggen toe te passen, houden echter alleen rekening met de ‘mechanics’, niet de ‘dynamics’.  Winacties op social media zijn bijvoorbeeld over het algemeen niet uitdagend, houden geen score bij en engageren daarom niet. Vaak zie je ook dat men enkel ‘experience points’ gaat uitdelen voor van alles, maar dat hier geen consequenties, levels of uitdaging aan wordt gehangen.

Voor het echt motiveren van mensen door middel van gamification moet er meer gebeuren dan ‘een sticker uitdelen’. Kunnen er doelen gesteld worden en spelregels bedacht?

Gamification kan volgens mij structuur en uitdaging bieden die in vrijwel alle gebieden mensen kan stimuleren hun doelen te bereiken.  Je maakt een proces efficiënter door te kijken naar de afzonderlijke stappen: waar kun je punten winnen of verliezen? Daarnaast is er de transparantie: iedereen weet je targets dus er is een bepaalde werkdruk. Is deze niet binnen je werkplek te vinden, kun je deze online bij andere experts uit je gebied zoeken.

Volgens Jane McGonigal moeten we zelfs allemaal massaal gaan gamen om een betere wereld te creëeren:

Inmiddels is er een genaamd ‘Play to Cure‘ (thanks to Bas voor de tip!) waardoor je wetenschappers helpt data te selecteren die zij gebruiken in onderzoek naar kanker:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *