Waar mijn innerlijke hippie blij van wordt

url-4

Eigenlijk ben ik een gigantische hippie. Altijd al geweest. Als ik vroeger in een vriendenboekje op moest schrijven wat ik het liefste wilde, schreef ik “wereldvrede” en als we voorbij een fabriek kwamen waar heel veel rook uit de schoorsteen kwam riep ik “Luchtvervuilers!”. Oorlog was voor mij een concept wat gewoon niet logisch was (nog steeds niet trouwens) en later was ik ervan overtuigd dat ik in de verkeerde tijd geboren was.

Een tijdje heb ik mijn innerlijke hippie een beetje links laten liggen, maar nu is ze terug en eigenlijk niet meer los te zien van mijzelf. Er zijn namelijk zoveel interessante, nieuwe initiatieven en technologie├źn waardoor mijn hippie-dromen dichterbij komen! Dus hieronder een lijstje met toffe trends, mensen, diensten of dingen:

1) Collaborative consumption

Waarom moet je eigenlijk alles zelf hebben, als je dingen ook kan lenen op het moment dat je het nodig hebt? Wereldwijd zien we een verschuiving van eigendom per persoon naar gedeelde initatieven. Auto’s, gereedschap, eten, overige ruimte, tijd of zelfs geld: door middel van social media kun je zelf kiezen met wie je het deelt, zonder tussenkomst van gigantische bedrijven. Op deze website staan heel veel interessante artikelen en voorbeelden.

url-6

2) Jeremy Rifin

Deze man is mijn held. Voorzitter van de ‘Foundation of Economic Trends’, professor aan meerdere universiteiten en bestseller-econoom van meer dan 19 boeken. Hij voorspelt al een aantal jaar een ‘third industrial revolution’ (bijvoorbeeld in zijn boek) waarbij de opkomst van duurzame energie en de mogelijkheid om deze te delen burgers over de hele wereld in staat stelt meer self-sufficient te zijn. Wat we zouden moeten doen volgens Rifkin:

  1. Shifting to renewable energy.
  2. Transforming the building stock of every continent into micro-power plants to collect renewable energies on site.
  3. Deploying hydrogen and other storage technologies in every building and throughout the infrastruture to store intermittent energies.
  4. Using internet technology to transform the power grid of every continent into an energy-sharing intergrid that acts just like the internet.
  5. Transitioning the transport fleet to electronic plug-in and fuel cell vehicles that can buy and sell electricity on a smart, continental, interactive powergrid.

Wat we uiteindelijk bereiken is dat we toegaan naar ‘distributed capitalism’ zoals Rifkin dat zo mooi noemt. In plaats grote bedrijven die oneindig winst proberen te maken, wordt men ondernemender, zelfvoorzienender en helpen mensen elkaar in (relatief) kleine groepen. Rifkin zelf legt het uit in deze aflevering van Tegenlicht.

url-3

3) Russel Brand

Obviously.  Russel Brand weet het gevoel van een complete generatie te verwoorden in zijn interview met Jeremy Paxman. Hij is net zo oprecht geschokt en boos als ik vroeger was en heeft ook nog eens de middelen (lees: beroemdheid) om er iets mee te kunnen. Wat we echt van Russells Revolution moeten gaan verwachten weet ik niet, maar ik ben blij om te weten dat tenminste 175.000 mensen er hetzelfde over denken als hij.

url-1

4) Bioluminescence

Iedereen die mij ook maar een beetje kent, weet dat ik houd van alles wat lichtgeeft. Omdat ik woon met twee biologen (en die er nog honderdduizend kennen) ben ik besmet met een voorliefde voor bioluminescence. Natuurlijke dingen die licht geven. Normaal gesproken zijn dit algen (wel bekend als zeevonk, aka awesome blauwe lichtgevende dinoflagellaten in de zee), kwallen of andere onderzeedieren, maar inmiddels kunnen ze het lichtgevende gen ook geven aan planten en blijkbaar een aap. Stel je voor dat we in de toekomst geen lantaarnpalen meer nodig hebben, maar gewoon lichtgevende bomen planten! En in huis? Ik wil best een kwal in plaats van een lamp. Die zijn er sowieso toch genoeg: er is een ware plaag van kwallen aan de gang.

url-2

5) Authenticity

In dit boek van Pine en Gilmore (de godfathers van marketing zoals we dat nu kennen) wordt vastgesteld dat de consument van tegenwoordig echte, eerlijke producten of diensten wil kopen. Op zich niet een heel nieuw gegevens, maar door de opkomst van social media kunnen consumenten makkelijker met elkaar in contact komen, zichzelf organiseren en een merk ‘ontmaskeren’ als het niet is wat ze zegt. Als gevolg hiervan zullen merken wel transparant moeten zijn en daadwerkelijk weer hun klanten pleasen in plaats van de aandeelhouders. In de (nasleep van) de crisis zien we veel ketens kleiner worden of failliet gaan, terwijl kleine zogenaamde ‘indie-brands’ als paddestoelen uit de grond schieten en het ook nog eens goed doen.

url-5

Al met al een hoop interessante ontwikkelingen, waardoor ik niet langer het gevoel heb ik de verkeerde tijd te zijn geboren. Kom maar op met die lichtgevende bomen, wereldwijde energie-grid en sharing-economie!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *